KaMi SaHaJa

KaMi SaHaJa

jom pollow cik kotak !!

Tuesday, June 28, 2011

Keluarga aku di uji....:(

Assalamualaikum semua...

rasenye da dua hari ak menyepikan diri.....ak ttup phone,ak xbukak fb n ak xupdate blog..sumenye ak lakukan 2 hari ni kerana Ayah........satu family ak bersedih sangat dalam mase dua hari ini....sebab...

hari ahad baru ni / kelmarin ayah bangun pagi n wat keje kat luar rumah mcam biasa....n then kul 11 dia masuk umah,mandi2,pakai kmas2..siap2 nk pg kenduri tahlil kat rumah kawan die..mak pon pergi juga....pukul 11.30 ayah n mak pergilah naik motor.....mase tu ak tgok muke ayah macam biasa je..xdek pe yang pelik....aku xpergi sbb nenek aku ade kat umah..t lau aku pergi die tinggal sorang pulak..so cam biasa aku bukak lappy n print lirik2 yang ak da save....tibe2 ak nmpak mak blik tergesa2.....tgok jam aik ? baru pukul 12...xkan g setengah jam je....ak pelik....hati ak da xsedap da mse tu....

mse mak naik rumah tu mak cakap "cepat ain ! Ayah rebah ! Mak nk ambil kereta...ade orang tolong antar ayah kat klinik..." ...Ya Allah....Mase tu nk tercabut nyawa ak ase....aku pon tutup sume cpai tudung n phone....ikut mak g klinik....dlam perjalanan tu xberhenti2 doa aku...xnk ayah jadi ap2...smpai klinik ak n mak terus g tgok ayah..mse tu tgok wayar penuh kat badan ayah...ayah xbermaya langsung.....hncur hati aku....aku tahan air mata mase tu..lpas MA tu cbut wayar n die ckp jntung,darah n bdan ayah xdek pe2....Alhamdulillah sangat mse tu....Aku risau sangat sebab ayah ade sakit jantung yg kronik....ak engat die da kna stroke....lega ase hati sbb MA tu ckp mybe ayah gastrik...so die bagi ubat gastrik yang ak duk besa mkan tu...keadaan ayah beransur2 ok....ayah ckp die nk rehat jap kat ctu..die pnat...so ak ngn mak tggu la kat ctu..urut2 ayah...bdan die sume pucat....lame gak kitorang duk kat klinik tu...bile ayah da rase elok skit,kitorang pon bliklah....lepas hantar ayah kat umah, ak n mak g umah kenduri tu balik sbb motor ade kat sana....kitorang g xlame pon...smpai umah,ak still duk kat luar ag...sbb nk sapu sampah....mak masuk umah dlu..tetibe mak jerit.." Ain!!!!" ak terkejut terus campak penyapu..berlari masuk umah....ak tgok ayah da kejang !...badan ayah berpeluh2...ayah da xsedar diri mse tu.......Aku pangku ayah..aku panggil name die..."Ayah,Ayah,ayah...bukak mate..jgn tinggal ain !...mase tu ayah da teruk sangat....aku suruh ayah mengucap....ayah xsedar ag...ak menagis,menangis.....nafas ayah turun naik....aku da takot...takot sangat....tibe ayah bukak mata..die pndang ak....aku lega sgat mase tu..walaupon ayah still ag lemah....aku dgar ayah istighfar....mase tu ak pikir ak da xle nk tggal ayah sorang2 ag...bile keadaan da ok....n dalam mase 20 minit ayah jadi mcam tadi balik....berulang2 kali...smpai la ustaz dtg n buat air jampi kat ayah...keadaan ayah da ok.....mak terus telefon abg2 aku bgtau ayah sakit..sebab ak n mak takot pe2 jadi kat ayah....ayah xnk g hospital..puas ak pujuk...petang tu ramai org dtg tgok ayah....sedih aku....nagis ag...ak da xkesah org pndang ak ke pe...tengah2 org duk tnye aku n mak ttg ayah,tetibe ayah jadi mcam tadi balik..kami terpaksa pegang ayah...n bace ayat2 supaya ayah sedar...kul 6.30 ayah ok balik...mase tu abg aku yg sulung da smpai...bile sume org da blik,ayah jadi mcm tu blik....naseb bek mase tu abg aku da ade...bnyak kali ayah xsedar diri....lepas isyak,kwan2 masjid ayah dtg....mse tu ayah sedar tp xsepenuhnye...die xprasan pon sape yg dtg....ustaz dtg jugak wat air jampi lagi tuk ayah...n kul 10 abg aku yg kat kl smpai....berlari die masuk umah...nmpak kesedihan kat mata die...abg aku yg kat sarawak xbiz2 tepon mak tnye sal ayah....sedih sgat die....pas kul 11,keadaan ayah da ok....kami sume tido dlam bilik ayah....abg ak tido atas katil ngn ayah..ak n mak tido bwah...ak xkan tggal ayah..aku engat ayah da ok....so,kitorang tido...tapi ak xlena...aku risau...tibe2 kul 2 nafas ayah turun nek mcm td...ak trus gsok blakang ayah....tapi mase tu sekejap je die jd mcm tu..xmcm yg mula2 td....n then ak baring balik...cb tuk tido.....lame gak ak nk lelap mate...ayah xbrani nk tido sbb die takot jd mcm td ag....bru ak nk lelapkan mate kul 4.30 pg ayah jadi mcm petang tdi....ayah da xsedar...bdan die da kejang....nafas turun naik...Mase tu sume org bangun.....panggil2 ayah suh bukak mate....lame baru ayah sedar.....bile ayah ckp die da ok...kitorang baring blik la....tp ak mmg da xle tido mse tu..ak da tkot sgat....mate ak xkedip pndang ayah....sampaila pg....ayah ckp die nk smbhyang subuh....ak pimpin ayah...mse tu ak tgok die da ok...da le bgun....Alhamdulillah...

pagi tu ayah da boleh jalan g dapur....seronok ak tgok...abg2 ak nk bwak ayah ak jmpa pkar...so kul 10 kami g hospital pakar...tapi sebelum tu ayah nk cb rawatan islam dulu....kami pergi la Al-Syifa....kat sana ayah wat air jampi....n then baru kitorang gerak g hospital...dftar2,temujanji ayah kul 3 ptg...aduii lamenye kna tggu....so kami prgi la mkn dlu kat tman gelora..bwak ayah duk tepi pntai...mse tu ayah cter,die engat nk mati da smalam....n die engat die xkan jmpa ag ngn anak2 die.....sedih hati aku....aku sayang ayah...

Kul 3 kami smpai hospital blik....jmpa pkar jantung.....n die xle kesan ayah sakit smalam sbb jantung or pe..sbb die ckp jntung ayah ok...tapi die suh ayah scan otak n amik drah....n kul 5 bru dpat result....doktor ckp dlam otak ayah ade tisu yg bengkak...tp die xle nk explain sbb dktor tu pkar jntung bkan pkar otak...mase tu aku tgok muke ayah da sedih....ak tau prasaan die...sakit jantung die da tahap tiga...skung Allah nk uji die ngan otak plak....

Kami balik ngn perasaan sedih....tapi bnda tu xcnfirm ag..ayah kna wat tmujanji lain plak...
ak terus doa semoga Allah kurangkan sakit ayah....ak xnk ayah tggal aku...dlu mak,skung xkan ayah nk tggal aku...ak da xdek sape2..sume org yg ak syg tggalkan ak...xdek sape amik tahu psal ak da...skung ak pkir sal ayah je....mggu dpan ak da nk dftar blik kat penang...sape nk tolong mak jg ayah.....lau bkan sbb skung da nk sem last ak da extend sem ak....biar ak jg ayah....aku tol2 xnk hilang ayah mcm aku hilang mak dulu....skung ayah da smkin ok tapi smpai bile?aku xtau pe ag akan tggu ayah lpas ni...Ya Allah kuatkan la kami tuk hadapi ujian ini....baru skung ak bukak phone,n ade hati nk update blog....sume tuk ayah.....

Kepada sape2 yg bace post ni tolong....aku merayu sangat,doakan kesihatan ayah aku supaya ayah xkan tinggal aku.......tolong ye.....maceh....hnya dengan doa korang le wat ak n family ak mkin kuat.....ni sume ujian.....ujian yg xkan pnah ak lupa.....

:(


2 comments:

Anonymous said...

Ain banyakkan bersabar dan berdoa...insyallah ayah awk cepat sembuh...Allah tidak akan sekali-kali menguji hambaNya diluar kemampuan hambaNya. Allah tahu kita kuat menghadapi ujianNya jadi Allah berikan ujian itu ke atas diri kita.

CiK aIn said...

hurm maceh......mmg xtertanggung ujian ni..alhamdulillah ayah da ok sket....doakan ea.....